Τρίτη 21 Μαΐου 2013

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ - ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗΣ

Δ. Χατζηγρηγοριάδου, Χ. Θωμοπούλου, Σ. Μέρμηγκα, Ν. Βούρα, Ν. Μπενέτος, Γ. Κουτλουμπάση, Γ. Κουκουλάς, Ν. Δαραή, Ε. Παράσχου

-3) ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΣΤΟΧΩΝ

Στόχοι ( επιστημονικός ορισμός) :επίτευξη ενος αγώνα, συγκεκριμένου επιπέδου, σε μια δεδομένη χρονική στιγμή.
Είδη στόχων
Υποκειμενικοί:γενικές φράσεις των προθέσεων
Στόχοι αποτελέσματος: εστίαση σε ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα ενος γεγονότος.
Στόχοι απόδοσης: εστίαση στα επίπεδα της προσωπικής απόδοσης, ανεξάρτητα απο τους άλλους αθλητές.
Στόχοι διαδικασίας: επικέντρωση στις μεμονωμένες ενέργειες κατα τη διάρκεια του αγώνα , για την εκτέλεση ή τη βελτίωση της εκτέλεσης.

Είναι αποτελεσματικη η τεχνική του καθορισμού στόχων;
Έρευνες στην ψυχολογία έχουν δείξει οτι ο καθορισμός στόχων αυξάνει την καλή επίδοση των αθλητών.
Μετα-ανάλυση έχει δείξει οτι η τεχνική αυτή έχει θετικά αποτελέσματα
Η πλειοψηφία των αθλητών εφαρμόζει τον καθορισμό στόχων για να βελτιώσει την επίδοση.
Οι 3 στόχοι που επιλέγονται περισσότερο απο τους αθλητές είναι :
-στόχος βελτίωσης της επίδοσης
-νίκη
-διασκέδαση
Επίσης, προτιμούν δύσκολους στόχους ή μέτριας δυσκολίας.
Εμπόδια πετυχημένων αθλητών
-έλλειψη εμπιστοσύνης
-υπερβολικά πολλοί στόχοι
-έλλειψη χρόνου
-έλλειψη δέσμευσης
-έλλειψη υποστήριξης( οικογένειας, φίλων, προπονητών)

Η τεχνική αυτή οριοθετεί τους αθλητές και βοηθά στη συγκέντρωση. Είναι καλό να λαμβάνονται υπόψην οι ατομικές διαφορές καθώς και οτι οι στόχοι εξαρτώνται απο το άθλημα και τις περιστάσεις.
Βασικές αρχές αυτής της τεχνικής είναι να τίθενται συγκεκριμένοι, θετικοί στόχοι, παράλληλα δύσκολοι αλλα ρεαλιστικοί. Οι στόχοι μπορεί επίσης, να είναι μακροπρόθεσμοι, μεσοπρόθεσμοι και βραχυπρόθεσμοι. Θα πρέπει να γίνει καθορισμός των στόχων επίδοσης, της διαδικασίας, του αποτελέσματος, του αγώνα και της προπόνησης. Σημαντική είναι η ανάπτυξη στρατηγικών για την επίτευξη των στόχων καθώς και η προώθηση της προσωπικής δέσμευσης στον ίδιο τον εαυτό. Απαραίτητη είναι η υποστήριξη απο το περιβάλλον. Τέλος, η αξιολόγηση, το feedback και η επανεξέταση των στόχων βελτιώνουν τη χρήση αυτής της τεχνικής.

Βήματα
-προετοιμασία και σχεδιασμός
-εκπαίδευση και απόκτηση της τεχνικής
-εφαρμογή και έλεγχος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου